Saturday

Tahukah Anda Rumah Limas Johor?



PELBAGAI nostalgia silam wujud dalam diri setiap pengunjung yang menjejakkan kaki ke Rumah Limas Johor di Teluk Danga, Johor Bahru, kerana kediaman tradisional itu menyingkap kekayaan seni bina serta warisan budaya kaum Melayu di negeri berkenaan.

Pasti kunjungan ke kawasan pelancongan yang terletak kira-kira lapan kilometer dari pusat bandar raya itu tidak lengkap jika tidak meluangkan masa berkunjung ke rumah kayu berkenaan yang menonjolkan ciri-ciri lapan daerah iaitu Muar, Batu Pahat, Pontian, Johor Bahru, Segamat, Mersing, Kota Tinggi dan Kluang.


Perkataan 'limas' sebenarnya merujuk kepada bentuk bumbung kediaman, di mana bumbung limas seperti bentuk piramid, panjang dan lebarnya hampir sama manakala bumbung lain rendah, biasanya tidak lebih dari satu meter tingginya dan tulang bumbungnya pendek.

Wakil Pentadbiran Rumah Limas, Catherine Tan, berkata Rumah Limas yang beroperasi kira-kira dua tahun lalu menerima kunjungan dan sambutan di luar jangkaan kerana ia bukan sekadar menjadi replika kediaman masyarakat Melayu sekitar 1950-an, malah pengisian pelbagai aktiviti di lapan rumah itu pasti memberi pengalaman bermakna kunjungan ke situ.

Katanya, seni bina setiap rumah di situ juga menonjolkan reka bentuk asal sehingga mampu memukau sesiapa saja yang mengunjunginya.

"Bayangkan ada rumah tradisional di tengah bandar yang menjadi antara pintu masuk ke negara ini. Sebab itu ia menjadi perhatian ramai, ditambah pula kedudukan Rumah Limas yang boleh dilihat dengan jelas dari laluan utama di Jalan Skudai.

"Tidak hairan bukan saja pelancong asing tidak melepaskan peluang untuk mengunjungi Rumah Limas, tetapi ribuan pengunjung juga membabitkan penduduk tempatan dari seluruh negara," katanya.

Sebagai contoh, Rumah Limas Muar yang menekankan adat Bugis mempunyai beberapa ruang, termasuk bahagian depan rumah digunakan untuk menyambut tetamu, manakala di puncak bumbung rumah ada sebatang kayu dipanggil 'tunjuk langit'.

Rumah Batu Pahat mempunyai ruang lebih luas biarpun seni binanya ringkas, manakala bumbung Rumah Pontian mempunyai rabung panjang dan hujungnya pula dihiasi ukiran kayu.

Catherine berkata, lebih menarik, kini pengunjung mampu menjamu selera di ketiga-tiga rumah itu kerana ia turut beroperasi sebagai restoran yang menghidangkan pelbagai masakan tradisional Melayu.

"Selain nasi lemak, mi bandung, mi rebus, asam pedas dan siakap tiga rasa, kafe berkenaan menawarkan menu istimewa seperti nasi beriani dan beraneka kuih tradisional masyarakat Johor mengikut permintaan pengunjung dan tempahan lebih awal," katanya.

Rumah Limas Kota Tinggi pula yang kini beroperasi sebagai tempat mencanting batik turut mempunyai reka bentuk unik kerana mempunyai tangga kayu yang tinggi dan bumbung serambi bercorak kerawang menarik.

Difahamkan, reka bentuk itu terkenal berikutan beberapa kawasan di sekitar daerah itu mudah dinaiki air banjir sehingga ia menekankan ciri-ciri keselamatan, selain reka bentuk sederhana.

Rumah Mersing yang berserambi dan berbumbung panjang dihiasi seni reka ukiran tradisional yang halus, melambangkan kekayaan warisan budaya kaum Melayu.

Ia beroperasi sebagai pejabat perancang majlis perkahwinan bagi pasangan yang menunjukkan minat tinggi untuk mengadakan majlis perkahwinan di Rumah Limas.

Catherine berkata, kewujudan tambahan Rumah Limas yang digelar rumah utama selain dataran arena menjadi tempat penganjuran pelbagai majlis keramaian dan pertunjukan persembahan tarian tradisional, termasuk zapin dan ghazal, mampu memuatkan kira-kira 1,000 hadirin pada sesuatu masa.

"Pasangan yang melangsungkan perkahwinan di situ juga dibawa bersiar-siar menaiki tren di sekitar kawasan pelancongan itu dengan diiringi paluan kompang," katanya.

Catherine berkata, Rumah Kluang yang mempunyai reka bentuk serambi tinggi berbanding rumah limas lain menjadi tempat memperkenalkan permainan tradisional, termasuk congkak dan gasing, di mana pengunjung boleh mempelajari permainan berkenaan.

"Rumah Segamat atau lebih dikenali sebagai 'Taman Orkid' dihiasi dengan lanskap menarik pelbagai spesies bunga orkid beroperasi sebagai pusat maklumat pelancongan.

"Manakala Rumah Johor Bahru yang terserlah dengan kombinasi kayu yang dicat warna putih dan coklat pula menawarkan lebih 500 cenderahati termasuk kraftangan, batik gambir lada untuk dibawa pulang oleh pengunjung bagi memperingati pengalaman mengunjungi rumah limas.

"Ada juga rumah spa yang menawarkan urutan badan tradisional masyarakat Melayu daripada harga serendah RM55 bagi pengunjung yang penat bersiar-siar di sekitar Danga Bay," katanya.



Info

> Rumah Limas Johor di Teluk Danga, Johor Bahru menampilkan lapan rumah kayu yang memiliki ciri-ciri tradisional tersendiri lapan daerah di Johor iaitu Muar, Batu Pahat, Pontian, Johor Bahru, Segamat, Mersing, Kota Tinggi dan Kluang

> Perkataan 'limas' merujuk kepada bentuk bumbung rumah seperti piramid. Panjang dan lebarnya hampir sama manakala bumbung lain rendah

> Setiap rumah Limas di Teluk Danga menjalankan pelbagai aktiviti untuk pengunjung seperti restoran dengan hidangan tradisional Melayu, mencanting batik, persembahan hiburan, taman orkid, dan pusat jualan cenderahati serta kraftangan
About The Author
Bie, that's my name. Im just an ordinary blogger.Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id. Eam no corpora maluisset definitiones.
Share This
Subscribe Here

4 comments:

Anonymous said...

thanks for d useful info
actually i need to do a research about traditional house in johor,
but then its clueless
until i go through ur pg
at least its useful=)
thanks
lots of love<3

bidi said...

Wandi........
Macam mane aku nak contact org yang jage rumah ni......
bidi_td2010@yahoo.com.my

CR on January 19, 2010 at 4:00 PM said...

tq for d info. Sya mohon guna maklumat ini untuk tujuan pembelajaran dan rujukan


Cikgu sarah

Unknown on March 4, 2013 at 7:31 PM said...

jemput singgah ke blog saya...
http://timurtropika.wordpress.com/
(terima kasih mr wandi)

 

Wandi The Blog Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa