Saturday

Penumpang bas pula kena pakai tali keledar

Pemakaian tali pinggang keledar akan dikuatkuasakan terhadap penumpang kenderaan awam termasuk bas ekspres dalam fasa kedua selepas tamat pelaksanaan fasa pertama ke atas kenderaan persendirian.

Walaupun rancangan fasa kedua itu belum ditentukan masanya, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sudah mengkajinya sebagai persediaan awal untuk dilaksanakan.

Ketika ini, JPJ dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) lebih menumpukan pelaksanaan undang-undang kenderaan persendirian yang baru dijalankan sejak tiga hari lalu.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan, berkata pihaknya akan meneliti, mendapatkan maklum balas mengenai keberkesanan pelaksanaan fasa pertama yang akan dijadikan asas kepada tindakan seterusnya.

"Kita tak boleh jalankan serentak. Nanti bercelaru dan tak boleh fokus, jadi biar kita laksanakan fasa pertama. Apabila semua sudah stabil dan pelaksanaannya tidak banyak masalah, baru kita mulakan peringkat kedua," katanya ketika dihubungi Berita Minggu, semalam.

Beliau mengulas cadangan supaya tindakan saman dan penguatkuasaan pemakaian tali pinggang belakang turut dikenakan ke atas semua jenis kenderaan, bukan hanya kenderaan persendirian.

Berkuat kuasa 1 Januari lalu, saman maksimum RM300 dikeluarkan serta-merta kepada pemandu atau penumpang kereta yang tidak memakai tali pinggang keledar tempat duduk belakang.

Saman itu dikeluarkan terus kepada penumpang belakang yang berusia 17 tahun ke atas, manakala bagi kanak-kanak atau remaja di bawah usia berkenaan, ia akan diberikan kepada pemandu.

Solah berkata, pihaknya mengambil kira semua aspek dalam melaksanakan peraturan baru kerana ia membabitkan isu keselamatan tanpa mengira jenis kenderaan.

"Ini bukannya bertujuan menyusahkan sesiapa, yang penting menjaga keselamatan pengguna. Sekarang pun kita sudah fikirkan hal itu tetapi perlu juga ambil kira bagaimana nak laksanakan," katanya.


SUMBER BERITA HARIAN 4 JANUARI 2008
About The Author
Bie, that's my name. Im just an ordinary blogger.Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id. Eam no corpora maluisset definitiones.
Share This
Subscribe Here

0 comments:

 

Wandi The Blog Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa